Få dit liv tilbage ved hjælp af stresscoaching

Stress påvirkes af mange faktorer, såsom et for stort arbejds pres, disharmoni i parforholdet, udfordringer med børnene, en negativ indre dialog, problemer med økonomien, …

Det er nogle bud på forklaringen af din stress. Og ingen tvivl om at det er nogle alvorlige faktorer, men så enkelt er det ikke.

 

Overvej om nogle af de følgende sætninger gør sig gældende for dig:

  • Har du overvejet at du måske stiller for høje krav til dig selv?
  • Forsøger du at være perfektionist?
  • Prøver du at kontrollere det ukontrollerbare?

Kan du huske hvordan det var sidste gang du følte dig stresset? Var der symptomer på ondt i maven, hovedpine, dårlig søvn, smerter, svimmelhed og dårlig humør?

Og forestil dig nu at du havde haft sat barren i forhold til dine krav lavere. For eksempel kan du anerkende dig selv for dit arbejde og sige til dig selv: ”Jeg har gjort en god indsats for i dag.”

Hvordan vil dette føles?

Et andet eksempel om en negativ indre dialog med dig selv ”Jeg burde have set det komme.”

Det fører til selvbebrejdelse, skyldfølelse og hermed muskelspændinger og måske hovedpine og i sidste ende også stress.

Men i stedet kunne du vælge at sige til dig selv: ”Jeg gjorde mit bedste, men dette kunne jeg simpelthen ikke forudse.”. Mærk nu igen efter om hvordan dette vil føles i dig.

Det lyder så nemt, men det kræver træning at nå dertil. Du har fået stress, fordi du har ladet dine tanker styre dig i en nedadgående spiral. Når du er stresset føles det som om alting går galt. Og det går galt, fordi du har et negativ syn på dine omgivelser. Du skal træne din tankegang til at blive positiv igen. 

Har du brug for hjælp i forhold til din håndtering af stress? Så er stress coaching måske den helt rigtige løsning for dig.

Som fysioterapeut og coach kan jeg hjælpe dig med at genvinde kontrollen. Du lærer at lytte igen til din krop, mærke efter advarslerne og lærer at forstå hvad der trigger dig. 

Gennem samtaler og øvelser kan vi sammen klarlægge, hvordan du bliver bevidst om dine menneskelige behov og værdier, og du vil opleve, hvordan det pludseligt åbner op for en masse nye muligheder.

Dit forløb med stress coaching hos mig bliver tilrettelagt efter, hvad du har brug for.  

Det er dit liv – og alle fortjener det bedste. Også dig!

DSC_0118

Bliv bevidst om dig selv og dine omgivelser, og mærk forskellen

Marie kontakter mig fordi hun føler sig stresset og bekymret over at hun er ved at blive “dårlig mor og kone”. Hun er 42 år gammel, mor til to drenge og gift. Hun arbejder som pædagog og har mistet glæden ved at gå på arbejde og hun føler sig tiltagende stresset igennem de sidste måneder. Hun fortæller også at der er mange problemer med hendes børn, som har en del udfordringer i skolen. Hendes ægteskab går hellere ikke for godt, da hun og manden tit skændes over et eller andet.

Pga den stressede situation på både arbejde og hjemmefronten har Marie svært ved at se noget godt i hendes liv og hver dag opleves som en sur pligt. Hun føler sig stresset på mange fronter og bliver derfor mere indadvendt, kort for hovedet overfor hendes omgivelser, føler sig drænet for energi og lider tit af hovedpine. Hun bebrejder sig også selv for at være en dårlig mor og kone. Hun tager hovedpine tabletter og går til massage, men det hjælper kun kortvarigt på hendes hovedpine. 

Efter hun begyndte hos mig indså hun at hun ikke ville acceptere spare kravene, som hendes arbejdsplads var udsat for. Men eftersom hun begyndte at indse at hun ikke kan kontrollere det ukontrollerbare (=besparelser fra det offentlige) kunne hun tillade sig at slappe mere af. Hun lærte at sige til sig selv at hun gjorde det bedste, som var muligt under de givne omstændigheder.

Denne erkendelse og ændret tankegang resulterede i en stor lettelse for hende.  Og eftersom hun begyndte at slappe mere af kunne hun indgå i en konstruktiv dialog med hendes børn og mand. Hun var ikke længere en dårlig mor og kone, men var nu åben for at lytte og kommunikere positiv.

Og kan du forestille dig hvordan børn og ægtefalle kom til at reagere på hendes ændrede adfærd? Og kan du gætte hvad der skete med Maries hovedpine?

Happy end!

 

Lær at blive god ved dig selv!

Stress er noget, som rammer rigtig mange mennesker. 

Stress er en ubehagelig tilstand, som sniger sig stille og roligt ind i dit liv og overtager styringen. Du registrerer fysiske og psykiske symptomer såsom for eksempel hovedpine, dårlig søvn, ondt i maven, hjertebanken, nedsat koncentration og energi, manglende sexlyst, påvirket vejrtrækning, tankemylder osv. Listen er meget lang. Og har du lagt mærke til at du altid bliver syg op til din ferie? 

Kortvarig stress er ganske normalt og uundgåeligt, men længerevarende stress er skadeligt for dit helbred og skal stoppes. Langvarig stress kan føre til et decideret kollaps og kan resultere i forhøjet blodtryk og kolesterol, bugfedme, mentale forandringer, impotens, … 

Din stress coaching kan finde sted online, på mit kontor eller i naturen. Det er dig, der bestemmer. Det vigtigste er, at du føler dig tryg.

 Jeg har 100 % tavshedspligt.

DSC_0586
"Livet er 10% hvad der hænder os og 90% hvordan vi reagerer på det og hvad vi vælger ud af det."
Irving Berlin

Stress og energi

Kronisk stress påvirker ikke kun dit humør, men også din fysik.

Afhængig af hvor alvorligt du er ramt, så har stress niveauet stor betydning for hvor meget eller hvor lidt du kan overskue dit liv.

  • Balance: Du er engageret, inspireret, har god energi, er glad, velstimuleret og kan udvikle dig. Der er balance i dit liv.
  • Belastning: Du kører i et højt tempo, mangler overblikket, du har en kort lunte, mærker at din livskvalitet bliver dårligere og du begynder at opleve de første stress symptomer.
  • Overbelastning: Du laver fejl og er ikke specielt godt til at prioritere, har lav trivsel, oplever flere konflikter, sygefravær og stress symptomer (søvn, hoved- og mavepine, bekymringer, hjertebanken, …) forværres.
  • Kollaps: Angst, udbrændt, markant nedsat arbejdsevne, sammenbrud og ofte langtids sygemelding, samt markant forværring af stress symptomer.

Hvis du placerer dig i den overbelastede fase eller kollaps fase bør du kontakte en læge! Coaching er nemlig ikke terapi.

Vi bruger cookies til at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Læs mere