Slip fri for Spændingshovedpine - uden medicin

Du kan få hjælp hos mig, hvis du kan svare ja til de fleste af nedenstående spørgsmål:

  • Lider du tit af (spændings)hovedpine?
  • Lider du af weekendhovedpine? (Dvs. du får hovedpine, når du endelig har fri.)
  • Føler du dig stresset?
  • Har du kæbesmerter, muskelspændinger, nakkesmerter, ondt i armene, brystsmerter?
  • Sover du dårligt? Måske har du tankemyldrer, som holder dig vågen eller får dig til at vågne om natten?
  • Er du begyndt at tage på i vægt?
  • Er du der for alle andre? Men dig selv tilsidesætter du altid. 
  • Du har ikke tid til at motionere og sørge for at leve sundt. Du mærker måske ligefrem at din “krop begynder at gå i forfald”.
  • Oplever du situationer, hvor du har svært at huske tingene?
  • Oplever du træthed i løbet af dagen pga. manglende energi?
  • Mangler du tid?
  • Har du overvejet at du måske stiller for høje krav til dig selv?
  • Er du perfektionist?
  • Har du følelsen af at du ikke er god nok?
  • Oplever du at du bliver syg op til en weekend eller ferie?
  • Har du forsøgt alverdens behandlinger for dine smerte hos en fysioterapeut, massør, akupunktør, zoneterapeut mm, men uden vedvarende effekt?
  • Hvis du har viljen til at reflektere over dit liv. 
 

Du kan ikke forvente hjælp hos mig, hvis du:

  • Udviser en “fiks mig” holdning. Hos mig får du viden og redskaber til at opnå fremgang. Men det er dit liv. Og det er dit ansvar hvordan du arbejder med dig selv for at opnå fremskridt. 
  • Er du sygemeldt med alvorlig stress, vil jeg anbefale dig at vente med at kontakte mig. Jeg vil gerne hjælpe dig, men det kræver et vist grad af mental overskud at arbejde med sig selv. 

Vidste du at stress, bekymringer og angst forværrer dine smerter? Du bliver også drænet for energi og overskud. Men sådan behøver det ikke at fortsætte. 

Mange af mine klienter er gode til at skjule deres indre smerte ved at bygge et beskyttende muskelpanser op. Men dette muskelpanser resulterer i fysiske smerter og ubehag, og derfor har en meget stor del af mine klienter fysiske symptomer, såsom spændingshovedpine, underlivssmerter, ondt i maven, for lidt eller for meget appetit, dårlig søvn, stress, … 

Derfor har en del af dem også været hos lægen, som har henvist til en fysioterapeut eller psykolog. Fysioterapeuten har kigget på kroppen, psykologen har talt med dem om deres problemer. Dette har hjulpet kortvarig, men symptomerne er der stadigvæk, hvis ikke du ændrer kurs. Og mange siger til mig at de for første gang i lang tid føler at der er forbindelse mellem krop og psyke. Hos mig integrerer jeg nemlig min kropslige viden fra fysioterapien med det psykiske aspekt fra coachingen. Det er et utroligt stærkt redskab at arbejde med, fordi krop, tanker og følelser hænger uadskilleligt sammen i vores personlige udvikling.

 

 

Din krop sender dig masser af beskeder, når den mistrives. Men du har lært at ignorere din krop, fordi du er for meget i dit hovede. Når først du har fået uudholdelige smerter, begynder dog du at lytte til din krop. Men nu ved du ikke hvordan du skal stoppe det. En ondt cirkel er igang. Og dit nervesystem stresses endnu mere. 

 

 

Jeg har 18 års erfaring med tusindvis af klienter. Og i denne tid har jeg udarbejdet min egen metode: HMB-metode (Heart-Mind-Body). Metoden indeholder elementer fra coaching, afspændingsteknikker, Mindfulness og fysioterapi. 

 

Traditionel fysioterapi har hjulpet mange af mine klienter. Men hvorfor var der en større gruppe, som ikke lavede de øvelser, som jeg bad dem om at lave? Hvorfor kom de tilbage igen efter nogle måneder med de samme problemer (og vel at mærke var de ganske tilfreds med mine behandlinger)? Jeg undrede mig og begyndte at søge efter forklaringer og hvad jeg kunne gøre anderledes. Forklaringen var at denne gruppe manglede simpelthen energi og overskud i deres hverdag. Mange var også bange for at være alvorligt syg. 

 

Derfor droppede jeg den traditionelle fysioterapi med øvelser og massage. Vi skulle til at arbejde med mere end bare kroppen. Det var mindst lige så vigtigt at hjerte og mindset også blev involveret. Det lyder måske mystisk, men det er det ikke. 

 

 

 Vejen til forandring 

 

Som coach og fysioterapeut hjælper jeg dig med at forstå hvorfor du har smerter. Og hvad du kan gøre ved dem. Også ved kroniske smerter, hvor du må acceptere at de sandsynligvis aldrig forsvinder. Forandringen sker ikke kun i kroppen, men også på det psykiske plan. 

Når du vælger denne behandling og er parat til at slippe din nuværende rolle, så er der stort potentiale til forandring. Du vil opleve en øget positivitet, selvtillid, motivation og lære at give dig egenomsorg. 

 

Du får allerede fra dag ét konkrete værktøjer med hjem, som du arbejder videre med indtil vi ses igen. Jeg støtter dig til at finde løsninger, som passer til netop dig. Du lærer at blive ven med din krop igen. 

Det er dit liv – og alle fortjener det bedste. Også dig!

 

image001

Bliv bevidst om dig selv og dine omgivelser, og mærk forskellen

Marie kontakter mig fordi hun ofte har spændingshovedpine og føler sig stresset, og bekymret over at hun er ved at blive “en dårlig mor og kone”. Hun er 42 år gammel, mor til to drenge og gift. Hun arbejder som pædagog og har mistet glæden ved at gå på arbejde og hun føler sig tiltagende stresset igennem de sidste måneder. Hun fortæller også at der er mange problemer med hendes børn, som har en del udfordringer i skolen. Hendes ægteskab går hellere ikke for godt, da hun og manden tit skændes over et eller andet.

Pga den stressede situation på både arbejde og hjemmefronten har Marie svært ved at se noget godt i hendes liv og hver dag opleves som en sur pligt. Hun føler sig stresset på mange fronter og bliver derfor mere indadvendt, kort for hovedet overfor hendes omgivelser, føler sig drænet for energi og lider tit af hovedpine. Hun bebrejder sig også selv for at være en dårlig mor og kone. Hun spiser hovedpine tabletter og går til massage, men det hjælper kun kortvarigt på hendes hovedpine. 

Efter hun begyndte hos mig indså hun at hun ikke ville acceptere sparekravene, som hendes arbejdsplads var udsat for. Men eftersom hun begyndte at indse at hun ikke kan kontrollere det ukontrollerbare (=besparelser i det offentlige) kunne hun tillade sig at slappe mere af. Hun lærte at sige til sig selv at hun gjorde det bedste, som var muligt under de givne omstændigheder.

Denne erkendelse og ændret tankegang resulterede i en stor lettelse for hende.  Og eftersom hun begyndte at slappe mere af kunne hun indgå i en konstruktiv dialog med hendes børn og mand. Hun var ikke længere en dårlig mor og kone, men var nu åben for at lytte og kommunikere positiv.

Og kan du forestille dig hvordan børn og ægtefalle kom til at reagere på hendes ændrede adfærd? Og kan du gætte hvad der skete med Maries spændingshovedpine?

Happy end!

 

Lær at blive god ved dig selv!

Stress er noget, som rammer rigtig mange mennesker. 

Stress er en ubehagelig tilstand, som sniger sig stille og roligt ind i dit liv og overtager styringen. Du registrerer fysiske og psykiske symptomer såsom for eksempel hovedpine, dårlig søvn, ondt i maven, hjertebanken, nedsat koncentration og energi, manglende sexlyst, påvirket vejrtrækning, tankemylder osv. Listen er meget lang. Og har du lagt mærke til at du altid bliver syg op til din ferie? 

Kortvarig stress er ganske normalt og uundgåeligt, men længerevarende stress er skadeligt for dit helbred og skal stoppes. Langvarig stress kan føre til et decideret kollaps og kan resultere i forhøjet blodtryk og kolesterol, bugfedme, mentale forandringer, impotens, … 

Dit forløb hos mig kan finde sted online, på mit kontor eller i naturen. Det er dig, der bestemmer. Det vigtigste er, at du føler dig tryg.

 Jeg har 100 % tavshedspligt.

"Livet er 10% hvad der hænder os og 90% hvordan vi reagerer på det og hvad vi vælger ud af det."
Irving Berlin

Stress og energi

Kronisk stress påvirker ikke kun dit humør, men også din fysik.

Afhængig af hvor alvorligt du er ramt, så har stress niveauet stor betydning for hvor meget eller hvor lidt du kan overskue dit liv.

  • Balance: Du er engageret, inspireret, har god energi, er glad, velstimuleret og kan udvikle dig. Der er balance i dit liv.
  • Belastning: Du kører i et højt tempo, mangler overblikket, du har en kort lunte, mærker at din livskvalitet bliver dårligere og du begynder at opleve de første stress symptomer.
  • Overbelastning: Du laver fejl og er ikke specielt godt til at prioritere, har lav trivsel, oplever flere konflikter, sygefravær og stress symptomer (søvn, hoved- og mavepine, bekymringer, hjertebanken, …) forværres.
  • Kollaps: Angst, udbrændt, markant nedsat arbejdsevne, sammenbrud og ofte langtids sygemelding, samt markant forværring af stress symptomer.

Hvis du placerer dig i den overbelastede fase eller kollaps fase bør du kontakte en læge! Coaching er nemlig ikke terapi.

Vi bruger cookies til at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Læs mere